Speakers Corner: Servicebranchen inde fra

I dag tager jeg hul på et nyt koncept på min blog: Speakers Corner, hvilket betyder at jeg har en gæsteblogger på. I dag møder vi Marie-Louise der gennem de sidste år har arbejdet i servicebranchen på nogle af Københavns travleste klubber og restauranter. Hendes hovedpointe er at vi skal lære at opføre os anstændigt overfor hinanden – både som tjener og gæst. NB! Marie-Louise er et pseudonym for at beskytte den retmæssige forfatter. 

Jeg har i mit 22-årige ”lange” liv været ret meget i servicebranchen, for det er man jo oftest når man holder sabbatår og så videre. I ens unge, ufaglærte år er det relativt svært at beskæftige sig med noget hvor service ikke på sin vis er påkrævet. I mine to særligt servicerelaterede jobs som henholdsvis tjener og værtinde på en natklub er service dog det primære.

Jeg arbejdede lidt under et år på en virkelig travl restaurant i København, som var en del af en af de to populære god-mad-for-billige-penge kæder. Jeg arbejdede her i mit sabbatår, og var der fuldtid, hvilket vil sige at jeg tilbragte storset hver eneste aften fra kl. 16 herinde i et år. Og jeg var faktisk ret glad for det. Mine kollegaer var søde, timerne gik stærkt, vi havde altid travlt og jeg kunne godt lide at yde god service.. For det meste. For når man beskæftiger sig med service så intensivt som jeg gjorde, så lægger man også mærke til de common mistakes som ens gæster indimellem foretager sig (ikke at man som tjener ikke kan fucke up, men det er så en helt anden sag). Og præcis de samme erfaringer gjorde jeg mig i løbet af sidste år hvor jeg arbejdede som værtinde. Så det er ikke kun oplevelser i restaurationsbranchen, men generelle ting som gæster føler at de kan tillade sig at gøre, sige eller lignende overfor deres service personale.


Inden jeg lige vil benævne nogle af disse vil jeg lige skyde ind, at jeg er klar over at serviceniveauet i København kan være meget tvivlsomt. Jeg hader at købe min kaffe på Riccos hvis den ene medarbejder der er der, hellere vil tjekke Instagram og ryge cigaretter på trappen når vi står 3 mennesker i kø. Jeg bliver så irriteret når jeg gerne vil bestille mad eller bede om en regning, og tjenerne enten har for travlt med at fjolle indbyrdes eller fylde op – begge ting der skal være plads til, men som sagt har min tid i servicefaget altså også lært mig at rækkefølgen hedder gæst først, alt det andet bagefter. 
Så jeg er klar over at der er mange i servicefaget som burde stramme op, men som gæst er der også en del forskellige måder du kan opføre dig på (og en del måder du bare slet ikke skal opføre dig på) som faktisk har ret meget at gøre med din service oplevelse.

Første no-go er helt klart ting som at knipse af dit servicepersonale. LAD VÆRE. Det er helt vildt nedladende og du indikerer lidt overfor din tjener, at du lidt synes at denne person skal stå at your beg and call, hvilket din tjener med glæde gør. Men tro mig; vi har set at i er klar til at bestille, men der sidder altså 20 andre mennesker i det område af restauranten som man har ansvar for. Og de fleste tjenere kører efter princippet at de tager folk i den rækkefølge de kom, så hvis bordet der kom 5 minutter før jer også er klar, så tager jeres tjener nok dem først. Men jeres tjener har set jer, det øjeblik i lagde kortet fra jer, så de skal nok komme til jer. Men man bør lige huske på, at man ikke er det eneste selskab i lokalet. 
I samme kategori kommer tiltaler såsom: ”HALLO”, ”Ja, så er vi klar” og så videre som semiråbes mens tjeneren balancerer med en bakke fyldt med 4 ribeyes og en skiferplade med brød. Tro mig igen, jeres tjener har set det og kommer til jer så hurtigt de kan! 
I forbindelse med ”kommunikation” der bør undgås hører at tiltale folk som ”lille frøken”, ”lille pige” etc. Det siger lidt sig selv. Det er virkelig nedladende, og fik vitterligt ikke særlig meget lyst til at hyggesnakke med, eller gøre det ekstra for mine gæster hvis de tiltalte mig sådan. 

 Generelt er nedladende adfærd ikke okay overhovedet. En kæmpefejl er at antage, at fordi man arbejder med service er man idiot, uuddannet og så videre. Jeg læser selv på en videregående samfundsfaglig uddannelse på KU, jeg har arbejdet med arkitektstuderende, økonomistuderende og så videre. Dit servicepersonale er ja, højst sandsynligt studerende. Men ikke idiot eller tilbagestående. Og du er ikke mere værd som menneske end din tjener eller værtinde. 
Bare fordi man har et forklæde eller kjole og stilletter på, er man ligeså meget værd som dig som gæst. Man er ikke din hund. Man er din tjener eller din værtinde. Det sammenfatter egentlig lidt min overstående pointe som er at du skal tale til din tjener eller værtinde som om det var til dig selv. Og igen, så lad lige være med at antag at din tjener ikke er uddannet og derfor ikke er noget værd. Generelt, lad være med at tænke sådan om nogen. Men husk på at servicebranchen er domineret af dygtige mennesker. Så tænk også lige på din tjener eller værtinde sådan.

Vær virkelig klar over, at spiser du et sted hvor 6 serveringer koster 295 kr. Så er det fordi dit bord bliver dobbeltseatet, hvilket vil sige at hvis man kommer inden kl. 20, så har man x antal timer til at spise i, fordi der kommer nye gæster bagefter. Således skal din tjener altså balancere god service samtidig med at sørge for at dig og dine gæster ikke bruger mere end den afsatte tid inden næste gæst, og at i samtidig har en dejlig aften. Så kom til tiden! Hvis i ved at i skal køre fra Roskilde til København OG parkere i indre by så medregn det i køretiden. Det øjeblik klokken slår over 18 og du ikke sidder ved dit bord, så forpurrer du din egen spiseoplevelse. Hvilket jo er dit eget valg. Men så skal du virkelig ikke blive sur på din tjener over at: forretten kom for hurtigt, at kaffen bliver serveret med desserten etc. For sådan er gamet. Ville du ikke også blive lidt irriteret over at alle din gæster kom for sent når du havde inviteret til middag kl. 18? Jo! Og hvad nu hvis du havde inviteret et andet hold gæster til middag kl. 20.15? Der skal jo ryddes op på bordet mellem de to hold, nyt service på og så videre. Så lad være med at lade det gå ud over dit servicepersonale at DU ikke kom til tiden.

Som gæst (specielt på natklubber, men det hænder indimellem også andre steder) så hold dig væk fra jeg kender xxx/min bedsteven er xxx/ham her promoteren siger at jeg må det/xx siger at jeg kun skal betale 100 kr. For den flaske og så videre. Hvis du ikke kan løfte bevisbyrden (og SMS’er og Facebook beskeder er irrelevante for vi ved alle sammen at man kan ændre i dem) så lad være. Du får ikke noget ud af det, ALLE på klubben har hørt de sætninger intet mindre end en million gange og er ikke særligt modtagelige overfor at skulle rette sig efter dig, bare fordi du ”kender nogen.” Så vi er lidt ligeglade. Når du nu ved hvor mange gange vi hører sætninger som overstående, så lad være med at bliv sur fordi vi ikke tror på dig. Hent din promoterbuddy hvis i faktisk er gode venner, og så ordner vi det. 

Et sidste ret godt trick er at du ikke skal blive sur, opføre dig nedladende eller være flabet overfor din tjener eller din værtinde over ting såsom priser, udvalg eller hvordan etablissementet køres. Du kan være et hundrede procent sikker på at jeg, som din værtinde eller tjener ikke har bestemt hvad din flaske Belvedere skal koste. Jeg har heller ikke bestemt at vi tager 25 kr. For vandet, jeg har slet ikke bestemt at du skal sidde på bord 7 i stedet for bord 9 og jeg har heller ikke bestemt hvilke vine du kan vælge imellem eller at bordene er dobbeltseatede. Hvis du er utilfreds med noget i den dur, vil jeg anbefale dig at du, hvis du er gæst på en restaurant beder om et visitkort når du går og så sender en mail. Så kommer beskeden videre. For din tjener siger det ikke til nogen. De synes bare lidt at du er en idiot at du ikke kan regne ud, at det jo ikke er din tjener der har bestemt at der er flest franske vine på kortet. Hvis du er utilfreds med hvordan tingene ruller på klubben angående dit bord, så send en mail dagen efter til den der har solgt dig bordet. Betal prisen på aftenen, selvom du måske er blevet lovet en flaske Belvedere og en flaske Moet til en anden pris. Men betal, og så snak med den der har booket dit bord til dig eller din promoterbuddy. Så skal i nok finde ud af det, og er der sket en fejl får du naturligvis dine penge tilbage. Men forstå at din værtinde er ikke chef, og hun kan ikke bare give rabatter som der passer hende. Og folk bullshitterså meget i natklub livet, at man reelt set kun kan stole på 10% af de mennesker der påstår alt muligt. Men når du står og råber at du kender alle mulige, at du blevet lovet en anden pris og at du nok skal få alle fyret fordi du kender gud og hvermand, så forstyrrer du egentlig bare. Og så skal du nok ikke regne med at der falder noget ekstra af. 

Pointen er egentlig bare at man skal opføre sig ordentlig. Oftest vil den service der bliver udøvet afspejle gæstens egen opførsel. Så vær sød! Så lover jeg at dit servicepersonale nok skal være søde ved dig! Sig til hvis din service er utilgivelig dårlig, naturligvis. Men husk på at dit servicepersonale er der for dig, og de andre gæster. Husk på at vi har travlt. Og husk på hvordan du selv har opført dig i løbet af aftenen.

(Visited 6 times, 1 visits today)

Kommentarer

  • Simpelthen så spot on et indlæg!

    Er så glad for, jeg har fundet din blog her for nylig – du har en trofast læser her <3

  • åh, så spot on med det vand dér. Som tidligere tjener oplevede jeg det så meget, og JA, det er komplet åndssvagt at det skal koste penge, men der er bare ikke så meget at rafle om når det er ejeren af restauranten der bestemmer priserne 😉

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *