Sådan får du flad mave

Det har taget mig rigtig mange år og rigtig mange sure forsøg, at finde ud af hvordan jeg bedst passer på min krop og ser ud, som jeg nu er nødt til på grund af mit arbejde. Det vigtigste jeg har lært er, at en decideret kur, som for eksempel en af dem hvor man lever af rødbeder og luft, kun giver et kortvarigt resultat, mens en steady vægt kræver en større omlægning af kostvaner og livsstil.

Jeg er ikke specielt flittig til at komme forbi fitness.dk – jeg har ikke tid eller overskud. Så er det sagt. Jeg synes det er øv-nedern at tvinge sig selv op i fitness, specielt i denne mørke og kolde tid. Jeg forsøger derfor at flintre afsted på en løbetur et par gange i løbet af ugen, cykle til alt, altid tage trappen og lave maveøvelser hjemme på stuegulvet på en træningsmåtte, mens den store bagedyst flimrer over skærmen.

Kost er virkelig et nøgleord – ikke kun når det kommer til at få eksempelvis flad mave, men for mig handler det i høj grad om velvære. Jeg ELSKER en lækker pastaret og kan snildt høvle en hawaiipizza ned, men det boozter ikke min energi eller mit overskud. Jeg lever efter reglen om, at jeg i weekenderne (Fredag eftermiddag til Søndag eftermiddag) må gå lige så meget amok i slik, kager og junkfood som min gag-refleks kan klare. I hverdagene skrotter jeg pasta, ris og brød og skifter dem ud med et grøntsagsalternativ. Jeg har netop erhvervet mig en julieneskærer, der gør det langt lettere at lave sqaushetthi (Sqaush i strimler som man lader som om er spagetti), der er et ret godt alternativ til pasta. Derudover kan auberginer, blomkål, søde kartofler også bruges til at erstatte brød, ris og så videre.

For mig handler det om, at gøre det til en sjov ting at lave mad. Det er spændende at udfordre sig selv og når man bliver opmærksom på hvor meget brød, pasta, ris etc. man faktisk når at indtage i løbet af en dag, finder man ud af at det kan være udfordrende at finde et alternativ, men igen handler det om at gøre det sjovt. Jeg synes ikke jeg er fanatisk omkring det, men jeg er ret stædig. Står jeg om onsdagen og har sindssygt meget lyst til et stykke chokolade eller en bolle med ost tænker jeg blot på, at jeg om to dage kan mæske mig lige så tosset jeg vil i Kinderchokolade og ostemadder. Men er jeg ved at dø over min trang, kan jeg selvfølgelig sagtens se mig ud af at snyde en lille smule – vi er jo ikke fanatiske.

Hvis man skal klare at omstrukturere sin kost, tror jeg personligt at det er sindssygt vigtigt aldrig at være alvorligt sulten. Der er ikke noget værre end at være på en kur, hvor man konstant tager sig selv i at være sulten og derved lettere falder i eller helt dropper det. Jeg spiser enormt meget. Jeg forsøger bare at spise det rigtige, selv når jeg skal snacke. Frugt, grøntsager og nødder er stort set altid til at finde i min taske og hver gang jeg kan mærke det mindste stik af sult propper jeg et eller andet i kæften og vupti, så er den ged barberet.

Jeg finder rigtig stor inspiration til opskrifter på fitliving.dk, hvor jeg blandt andet har lavet deres blomkålspizza (der er sindssygt let!), aubergine sandwich hvor man bruger aubergineskiver som top og bund, mens man i mellem har smeltet ost, salat, tomat og serranoskinke. Jeg kan også anbefale deres lette blomkålsfritata, som tager 10 minutter at bikse sammen og smager afsindigt lækkert. Når man skrotter brød, ris, pasta etc. skal man være opmærksom på, at man skal spise langt mere tilbehør (grøntsager, æg etc.), da man ikke mættes på samme måde. Jeg synes dog at man bliver mæt på en langt rarere måde af grøntsagerne.

Der er aldrig kommet noget godt ud af at være fanatisk, derfor handler alt det her med krop og kost om at finde ud af, hvad der fungerer for den enkelte. Hvad der fungerer for mig, fungerer nødvendigvis ikke for dig, men tips er hermed videregivet.

XX

 

(Visited 3 times, 1 visits today)

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *